BLOGS

Hoe je bewust eet als je de hele dag thuis bent

Eating mindfully

Bewust eten kan best lastig zijn – vooral wanneer we heel de dag thuis zitten. Natuurlijk heeft vanuit huis werken ook zijn voordelen, maar toch kan thuiswerken onze eetgewoontes makkelijk beïnvloeden zonder dat we dit hoor hebben. Betrap je jezelf erop dat je vaak achter je bureau eet of constant gedachteloos aan het snacken bent? Dan is dit misschien wel de reden dat die vervelende corona kilo’s erbij zijn gekomen. Hier zijn wat praktische tips voor beginners om bewuster te eten, waar en wanneer jij dat maar wil.

 

Mindfullness

Maar wat betekent bewust eten nou eigenlijk? Bewust eten is geen dieet, maar eerder een levensstijl waarbij meditatie en mindfullness onze relatie met eten helpt verbeteren. Eet je omdat je gestresst of verdrietig bent? Pak je een snack puur uit verveling? Of eet je echt omdat je honger hebt? Door onze emoties tijdens het eten te herkennen, pik je bijvoorbeeld sneller signalen op wanneer je vol zit.

Door bewust te leren eten, merk je ook sneller wanneer je vol zit en kan je zo beter je porties reguleren. Probeer genoeg aandacht te besteden aan je dagelijkse voedingspatroon. Word bewust van het effect van eten op je psyche, in plaats van gedachteloos alles wat op je bord ligt op te eten. Uit onderzoek blijkt dat bewust eten niet alleen je spijsverbetering verbetert, maar ook onze hele relatie met eten op een positieve manier kan veranderen. Uiteindelijk zal je hierdoor slimmere keuzes maken en je eetbuien beter beheersen.

 

Zo ga jij bewuster eten:

  • De eerste stap is simpel: maak tijd vrij om te eten. Toch kan dit vaak lastiger zijn dan je denkt. Als je vanuit huis werkt, is het verleidelijk om achter je bureau snel een broodje te eten. We vergeten vaak ons eetmoment in te plannen door een veeleisende baan en overvolle agenda. Maar het is juist zo belangrijk om ongeveer 30 minuten vrij te nemen om zonder afleiding van je maaltijd te genieten. Doe dit niet achter je bureau of achter de tv, maar op een plek waar je in alle rust stil kan staan bij het eten dat voor je staat.

 

  • Op een langzamer tempo eten is een cruciaal onderdeel van bewuster eten. Zoals Ghandi ooit zei: “Kauw je drinken en drink je eten.” In andere woorden, eet langzaam, neem de tijd om rustig op je eten te kauwen en proef de verschillende smaken. Hoe smaakt het? Neem af en toe een pauze tussen het eten door om te beoordelen of je wel of niet uitgegeten bent. Heb je genoeg gehad of wil je juist nog meer eten? Door langzamer te eten, heeft je maag genoeg tijd om een signaal aan je brein af te geven wanneer je vol zit. Hierdoor zul je uiteindelijk minder calorieën consumeren.

 

  • Probeer te eten zonder afleiding – weg van de tv, computer of auto. Dit is belangrijk voor zowel je algemene gezondheid als een healthy mindset. Vergeet ook niet om stil te staan bij je emoties wanneer je op het punt staat om te eten Loop je continu naar de keuken omdat je je verveelt thuis? Zorg dan dat je jezelf bezig blijft houden! Zodra je je emoties beter begrijpt, kan je je impulsen en snackmomenten ook beter controleren.

 

  • En als laatste, wees geduldig en vooral lief voor jezelf – helemaal tijdens deze moeilijke periode! Bewust eten moet je leren en zal dan ook niet in een keer perfect gaan. Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je de relatie tussen eten, emoties en je lichaam leert begrijpen.

 

Heel veel succes met bewuster eten en het leren stilstaan bij de voeding die je dagelijks consumeert. Het zal je verbazen hoe makkelijk je de strijd tegen overtollige kilo’s gaat winnen wanneer je beter naar je lichaam luistert. Hoewel het in het misschien onwennig zal zijn – oefening baart kunst. Bouw de technieken van bewust eten langzaam op door te beginnen met een maaltijd per dag. Zodra je dit onder de knie krijgt, wordt het vanzelf een gezonde,

nieuwe gewoonte!

Tessa

Deel het met de wereld!
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Scroll naar top

Handig…