Tessa_blog

Wist je dat? Eten na 20:00 jou niet dik maakt..

Yes ladies! Jullie horen het goed. Een reep Milka Oreo chocolade maakt jou niet dik na 20:00. Wat jou misschien wél dik maakt is wat jij de rest van de dag gegeten hebt.

Het is heel simpel: eet jij meer dan je verbruikt dan kom jij in gewicht aan (energie- overschot). Eet jij minder dan je verbruikt dan val je af (energie-tekort). Als je net zoveel energie binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dit is de energiebalans. Echter, is het wel de vraag hoeveel energie jij nodig hebt. We meten die energie in kilocalorieën (calorieën). De energiebehoefte die jij nodig hebt kan variëren. Het is afhankelijk van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht, hoeveel hij of zij beweegt en de zwaarte van de inspanning.

Er kunnen ook omstandigheden vanuit de omgeving meespelen. Jij zal bijvoorbeeld meer energie nodig moeten hebben in de winter om jezelf warm te kunnen houden dan in de zomer. Waar de meeste energie van jouw lichaam heen gaat is naar de ‘basale lichaamsprocessen’. Deze processen helpen jou bijvoorbeeld bij ademhalen en om het lichaam op temperatuur houden. Na 20:00 gaan deze processen nog steeds door en dus zal je ook de energie ná 20:00 nog nodig hebben om deze processen uit te kunnen voeren. “Oké, dan kan ik dus na 20:00 nog steeds 4 Milka Oreo chocolade repen eten en niet dik worden?” Dat klopt. Als jouw energiebehoefte 2220 kcal per dag is dan hoef jij niet dik te worden van 4 Milka Oreo repen. Mits, jij de rest van de dag verder niks hebt geconsumeerd! Onthoud dat de energiebalans altijd leidend is.

Wil jij je lichaamsgewicht beïnvloeden? Dan zou jij eerste je calorie inname moeten peilen. Dit kan je doen door het bijhouden van je voeding (wegen) en in te voeren aan de hand van een voedingsapp.

Bronnen
AC, B., & Schoeller , D. (2004). Is a calorie a calorie? Am J Clin Nutr. , 79(5):899S-906S 2. Hill, J. (2006). Understanding and addressing the epidemic of obesity: an energy balance perspective. Endocr Rev. , 750-61 3. Swinburn B, Sacks, G., & Ravussin, E. (2009). Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. 4. Thomas, Ciesla, A., Levine, J., Stevens, J., & Martin, C. (2009). A mathematical model of weight change with adaptation. Math Biosci Eng, 873-87. 5. Voedingscentrum. Mijn gewicht. Energiebalans. https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- gewicht/gezond-gewicht/energiebalans.aspx

Tessa

Deel het met de wereld!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Scroll naar top

Bezorggebieden

Meal prep packages

Onderstaande postcodes vallen binnen ons bezorggebied:

1011

1012

1013

1014

1015

1016

1017

1019

1051

1052

1053

1054

1055

1056

1057

1058

1059

1061

1062

1071

1072

1073

1074

1076

1077

1081

1082

1083

1091

1093

1094

1097

1098

De meal prep wordt 2 maal per week vers thuisbezorgd aan jouw deur. Dit is elke week op zondagavond en dinsdagavond. 

Thuisbezorging in plaats van ophalen @ jouw sportschool

NEWS

Lieve Allemaal,

Zoals jullie weten moeten onze ophaallocaties sluiten door het COVID-19. Echter is juist een gezonde maaltijd belangrijk. We hebben daarom het volgende besloten:

We bezorgen 3 maal per week bij jou thuis!

Onze bezorgers houden uiteraard gepaste afstand, dragen mondmaskers en handschoenen. Net als hiervoor zijn wij heel voorzichtig en netjes bij de bereiding van onze meals.

Geef aan bij je gekozen meal prep welke avond jou het beste schikt. Wij nemen contact op via de mail over een exacter tijdstip dat je ons kunt verwachten.

We bezorgen in Amsterdam. Check je wel even of wel wel kunnen bezorgen bij jou?

Handig…